Iklan

Tuesday, December 6, 2011

ERA GAWAT AKHIR KURUN KE-20

Tahun-tahun akhir kurun ke-20 (1998-2000) ekonomi negara sedang mengalami zaman-zaman payah. Apa lagi dengan masalah manipulasi matawang, masalah politik negara dengan tersingkirnya Anwar dari tampuk kekuasaan, kes si budak mata lebam, serta demonstrasi jalanan oleh orang-orang yang meletakkan otak di kepala lutut.

Bagi peniaga kecil seperti kami, segala ini tidak banyak mendatangkan kebaikan malah banyak menimbulkan kesulitan. Para pelanggan menjadi ragu-ragu mahu berbelanja kerana takut suasana ini akan kemudiannya merebak menjadi buruk. Tidak hairan sekiranya mereka amat hemat berbelanja dan menyimpan untuk keperluan masa akan datang.

Pada tahap masa itulah, perniagaan di kompleks mula mengalami zaman merundum.

Saya banyak berfikir ketika itu, bagaimana untuk memastikan perniagaan runcit menjual buku dan barangan muslim ini terus 'viable'. Ternyata, fikiran saya ketika itu lebih menjurus untuk mengembangkan lagi niaga kaki lima saya.

Pada hemat dan pemerhatian saya, pada zaman serba payah ini, ramai manusia mula berjinak kepada sesuatu yang ada kaitannya dengan soal-soal ketuhanan dan kerohanian. Permintaan untuk buku-buku dan bahan bacaan sebegini semakin meningkat

Memandangkan, perniagaan menjual buku kaki lima saya hanya di kompleks Metro Kajang, maka strategi lanjutan saya adalah untuk cuba membawa buku-buku ini ke kawasan pembaca dan pembeli saya itu.

Langkah pertama adalah terbabit dalam banyak aktiviti pesta termasuk pesta konvokesyen.

Bagaimanapun, minat saya untuk meneruskan jualan di tapak-tapak pesta tiba-tiba mati suatu hari atas dua alasan. Pertama, saya dapati, di tapak-tapak pesta itu, terdapat begitu ramai penjual buku termasuk penerbit dan pembekal buku saya sendiri. Lebih lucu, para penerbit dan pembekal ini, menawarkan harga diskaun buku yang jauh lebih murah daripada apa yang mampu kami tawarkan.

Bagaimanapun, faktor utama saya menarik diri dari terus menjual buku di kaki lima atau tapak pesta ini ada kaitannya dengan masalah, tapak niaga saya serta lebih 50 tapak lain, di Kolej Islam Melaka (kini Kolej Universiti Islam Melaka) dipukul ribut hingga mendatangkan kerugian yang bukan sedikit. Buku-buku saya bertaburan di atas bumi, dilumuri lumpur serta dibasahi hujan yang datang secara tiba-tiba.

Hampir menitis air mata melihatkan kerosakan teruk pada buku-buku itu yang ada antaranya berharga melebihi seratus ringgit.

Lama juga saya terhenti niaga menjual buku ini seolah-olah untuk memulihkan semangat. Untungnya, pada tahap-tahap masa sebegitu, pihak kerajaan Malaysia sedang berusaha untuk merancakkan ekonomi domistik dengan menganjurkan banyak projek-projek kecil termasuk pihak Arkib Negara yang galak membangun banyak Memorial.

Ketika itulah pihak Arkib Negara, khususnya Pengarah Bahagian Memorial En. Zainol Abd Rahman, meminta saya membantu pihak kontraktor tempatan untuk menghasilkan lima video dokumentari sejarah untuk Memorial Perisytiharan Kemerdekaan di Melaka, empat video untuk Rumah Kelahiran Mahathir Mohamad di Kedah dan tujuh video untuk Pustaka Perkhidmatan Awam di Taman Tasik Perdana Kuala Lumpur serta terbabit dalam persembahan untuk Memorial Tunku di Kedah dan Perasmian Seminar Sejarah Melayu dari Perspektif Belanda.

Masa selang antara setiap aktiviti penghasilan video dokumentari sejarah itu, saya kembali meneruskan usaha untuk memantapkan semula niaga buku kaki lima yang amat berpotensi besar ini. Pada hemat dan fikiran saya, niaga menjual buku di kaki lima adalah betul, begitu juga berniaga di IPT juga betul. Cuma yang mungkin silap adalah kaedah pendekatannya saja.

Untuk strategi lanjutan, saya kali ini berniaga secara solo di kampus-kampus ini. Satu minggu sebelum minggu berniaga, saya memohon kebenaran untuk menjual di ruang legar pejabat kampus dengan kadar bayaran antara RM 50 hingga RM200 untuk lima hari atau anggaran RM10 hingga RM 40.00 sehari. Pada sebelah petang, buku-buku itu saya biarkan saja di atas meja dan hanya dilitupi dengan kanvas.

Buku-buku hanya dikutip semula pada hari terakhir jualan mingguan itu.

" Tak takut ke buku-buku itu hilang atau dicuri orang?" pernah juga saya mendengar pertanyaan dari orang ramai, kerana tidak memunggah semula buku pada petang setiap hari pameran.

Sesekali terfikir juga saya akan kebenaran dan kemungkinan itu berlaku. Namun, dari pengalaman saya sendiri, kalangan pencuri umumnya begitu 'segan' untuk mencuri sesuatu barangan yang ada kaitannya dengan kerohanian dan keugamaan, kecuali kalangan yang berkepalaotakkan jin.

Bagi menyedapkan hati sendiri, saya sudah menyediakan jawapan standardnya. " Kalaulah pencuri itu mencuri buku ini untuk bertaubat, rasanya tidak apa kot.." balas saya lawak dan diakhiri dengan ketawa yang panjang juga.

Ternyata pendekatan niaga secara solo ke kampus-kampus turut memberikan pulangan yang begitu memberangsangkan. Pada perkiraan saya, jumlah pelajar dan staf anggaran hampir 10,000 orang di setiap kampus. Ini bererti, jika hanya 10 peratus atau 500 orang yang membeli buku pada harga RM 3.00 hingga RM10.00 (sebagaimana perkiraan ketika berjualan di Kolej Matrikulasi Londang dulu), bererti sudah ada jualan anggaran RM1500 hingga RM5000 untuk minggu itu.

Dan ternyata telahan itu benar.

Malah lebih menarik lagi, ketika pameran dan jualan secara solo itu, saya memulakan konsep perniagaan "Buku Ribut" iaitu buku-buku yang rosak dalam ribut sebagaimana dipaparkan terdahulu. Buku-buku itu saya jual pada harga murah antara 20 hingga 50 peratus diskaun atau paling kurang untuk mendapatkan semula modal.

Ternayata, sambutan untuk buku-buku ribut itu begitu memberangsangkan dan ini mendorong saya untuk memperluaskan skop perniagaan buku dengan menjual buku-buku dan majalah lama. Buku-buku dan majalah ini, saya perolehi dari kalangan penerbitnya pada harga murah dan borong.

Tidak hairanlah, sepanjang tempoh gawat itu, selain menghasilkan video-video sejarah untuk Arkib Negara Malaysia, saya boleh kelihatan menjual buku di kaki lima ruang-ruang legar kawasan pentadbiran di kampus-kampus hingga sejauh UPSI di Perak, UiTM di Dungun Terengganu, UiTM Jengka Pahang, Bandar Muazam Shah di Pahang, atau ruang legar Genting Sempah Genting Highland, atau di ruang legar pejabat di Rompin Pahang, Kluang Johor, Pasir Gudang Johor, Kolej Negeri dan Politeknik Port Dickson Negeri Sembilan, tidak termasuk IPT dan IPTS serta sekolah utama, politeknik dan matrikulasi di Melaka, Johor, Perak dan Selangor.

" Teruklah zaman sekarang ni dengan keadaan gawatnya ekonomi dan orang sudah tidak mahu membeli, " satu hari kedengaran luahan rasa dari salah seorang kenalan dan rakan niaga.

Saya memandangnya sambil tersenyum. " Mungkin kita boleh pelbagaikan pendekatan niaga kita. Kalau satu pintu rezeki sudah tertutup, ada enam lagi pintu rezeki yang masih ternganga," zahir dan nasihat saya.

Pada tahun 1999, setelah 20 tahun meninggalkan bumi Masjid Tanah pada tahun 1979 untuk melanjutkan pelajaran di UM dan terus dihantar mengajar ke MCKK 1982, saya kembali ke Masjid Tanah untuk membuka cawangan baru.

Seronoknya juga, pada tahap-tahap zaman gawat itu, saya masih mampu membelikan dua buah rumah sederhana untuk anak-anak dan isteri saya.

Alhamdulillah.


AKAN DATANG:
PERCATURAN YANG SILAP DAN BERAKHIRNYA ERA JAYA TUJUH TAHUN


No comments:

Post a Comment