Iklan

Wednesday, September 14, 2011

ELOK-ELOK JADI CIKGU, JADI PEGAWAI...


Jam tujuh pagi, orang telah ramai di Kolej Matrikulasi Lodang. Kolej itu baru saja dibuka. Pendaftaran masuk pelajar pertama kolej seramai 2500 orang itu, akan bermula sebentar lagi anggaran jam 8.30 pagi.

Sebelumnya, saya terpanggil untuk memohon dari Pengarah Kolej, yang pernah menjadi bos dan sahabat di SMK Rahmat suatu masa lalu, untuk mengadakan pameran dan jualan buku di situ.

Perkiraan saya mudah. Pada hari itu, setiap pelajar yang mendaftar, mesti diiringi oleh saudara-mara termasuk ibubapa dan adik-beradik mereka. Jika diandaikan, satu pelajar membawa satu keluarga anggaran 5 orang, ini bermakna pada pagi itu, akan ada orang seramai 12,500.

Ini juga bermakna, setelah ditolak 2500 pelajar yang sibuk mendaftar, bererti seramai 10,000 ahli keluarga akan berlegar-legar tak buat apa-apa di serata kolej. Justeru, kalau ada pameran dan jualan buku, pasti sebahagian mereka akan berlonggok di kawasan pameran saya.

Dalam perkiraan mudah saya juga, kalau diandaikan, hanya 5% orang atau 500 orang yang membeli buku pada anggaran RM 3 ke RM10, bererti, sudah ada jualan anggaran sekurang-kurangnya RM1500, satu jualan yang baik dengan keuntungan 30% atau anggaran gaji RM500 hari itu.

Justeru, sepagi itu dengan hanya dibantu isteri, saya memasang meja jualan dan mengangkut buku-buku dari van berulang-ulang kali. Pastinya, kami pada usia memasuki 50 tahun, agak tercungap dan keletihan. Bagaimanapun, apa yang kami lakukan adalah satu eksperimen, sama ada teori niaga buku saya, bertepatan dengan apa yang saya fikirkan. Sebelum ini, sebagaimana yang saya katakan terdahulu, niaga buku kami hanya di kaki lima laluan di Plaza Metro Kajang.

" Aduhai Man. Kenapa jadi begini.?" tiba-tiba saya ditegur seseorang. Saya berpaling dan melihat seorang sahabat lama saya yang kini menjadi seorang pegawai kanan di Jabatan Pelajaran Melaka. Beliau hadir ke kolej itu sebagai wakil khas jabatannya itu.

Saya hanya mampu melemparkan secubit senyuman kepadanya.

" Elok-elok jadi cikgu, jadi pegawai...kau pilih kerja macam ni..." lahirnya lagi. Ada nada kesihan dari dirinya, melihat diri saya ketika menjadi seorang 'buruh kontrak'.

" Apa nak buat cikgu.." jawab saya sedikit lawak. " Sudah nasib badan.." tambah saya lagi.

Kami berbual seketika tentang dirinya yang sudah menjadi orang hebat. Bagaimanapun, saya tidak langsung memberitahu tentang penglibatan saya dalam beberapa aktiviti lain termasuk bidang penerbitan video. Pada zahirnya, saya hanya dilihat orang sebagai penjual buku kaki lima.

Selain, sahabat saya ini, di kolej itu, terdapat ramai juga sahabat-sahabat saya yang bertukar profesion dari seorang guru biasa kepada pensyarah di kolej itu. Mereka juga menemui saya untuk berbual-bual seketika bagaimanapun tiada komen dari mulut mereka tentang keadaan diri saya ketika itu.

Selain itu, ramai juga saya temui kalangan ibubapa pelajar yang terdiri dari kawan lama sekolah dan kawan kampung saya. Mereka kelihatan tersenyum senang dengan diri saya. Entah apa yang mereka fikirkan tentang diri saya ketika itu.

Walau apapun keadaannya, saya dan isteri meneruskan perniagaan menjual buku di kaki lima seperti biasa. Melalui bacaan saya tentang habit manusia ketika membeli barangan bersifat kaki lima, kedudukan meja itu, saya letakkan di tengah-tengah jalan. Dengan cara ini, para pelanggan saya tenang dan bebas bergerak melihat dan memegang setiap buku yang saya pamerkan dari sebelah kiri atau kanan.

Umumnya, kalau kita melihat orang menjual buku di kaki lima, mereka kerap mencari satu sudut dengan membelakangkan sebuah dinding. Meja jualan akan diatur mengelilingi diri sendiri. Keadaan ini hanya memberi ruang pelanggan di bahagaian hadapan dan akan menyusahkan mereka untuk membelek atau mengambil buku pada baris paling belakang.

Ternyata pendekatan jualan buku kaki lima secara terbuka saya di kolej itu membuahkan hasil. Sepanjang tempoh masa dari 8 pagi hingga 4 petang, pelanggan tidak putus-putus mengunjungi ruang niaga saya. Malah ada antaranya yang meminta saya mendapatkan baldi, pen, sabun, berus gigi, ketip kuku, sikat, untuk anak-anak mereka kerana ketika itu kedai koperasi masih belum dibuka dan tiada orang lain berniaga ketika itu.

Tidak hairan juga, sepanjang tempoh itu, saya berulangalik ke bandar untuk mendapatkan barangan yang diminta mereka.

Ternyata, dapatan daripada perniagaan kaki lima ini, amat memberangsangkan dan keadaan ini semakin mengukuhkan keyakinan saya untuk bergerak terus untuk memajukan sifat perniagaan kaki lima ini dengan pendekatan dan gaya saya sendiri.

Apatah lagi, perniagaan ini memberi pulangan wang tunai setiap hari.

Petang itu, sahabat saya yang saya temui pagi tadi datang menemui saya. Kami berbual kisah-kisah lain khususnya tentang kawan-kawan kami yang lain. Pada akhir pertemuan kami, dia menjabat tangan saya erat-erat.

" Patutlah, kau pilih niaga macam ni.." zahirnya dengan senyum yang agak melebar.

Saya terasa amat gembira dengan penerimaannya itu.


Akan datang: MENGEMBANGKAN NIAGA KAKI LIMA.

No comments:

Post a Comment