Iklan

Monday, March 29, 2010

Bermulanya "Jack Of Many Trade, Master Of Some"



Riswati tahu sifat kerjaya saya di TV3. Mungkin pada saat awal, dia agak musykil kerana acapkali ditinggal-tinggalkan. Bagi memperlihatkan, betapa teruk dan getirnya sifat kerjaya saya, sering juga saya bawanya ke studio ketika editing on-line. Akhirnya, Riswati dengan sendiri membiarkan urutan kerjaya saya bergerak sendiri, tanpa sekelumitpun meragui kejujuran dan kesetiaan saya.

Justeru tidak hairanlah, dia tidak memperlihatkan sebarang riaksi dalam tempoh sebulan saya 'membebaskan' diri dari TV3. Saya masih berkelaku yang sama. Keluar dari rumah dan balik bila bulan sudah mula membengkakkan cahaya.

Tapi orang seperti saya, tidak pandai menyembunyikan rasa. Apa yang terpancar di wajah begitulah yang tersurat di hati. Saya tidak faham istilah berpura-pura. Saya tidak pernah belajar bagaimana cara untuk bermuka-muka. Satu tidak tahu bagaimana menjadi seorang hipokrat.

Tidak seperti Riswati. Dia seorang yang mampu menyembunyikan apa yang tersirat dalam hatinya. Wajahnya setiasa tenang dan ceria, walaupun jauh di sudut hati ada satu beban berat yang perlu diladeninya. Itulah kelebihan teman baik saya ini.

" Abang ada masalah di tempat kerja?" satu hari Riswati bertanya. Mungkin dia melihat saya sudah tidak seceria dulu. Atau mungkin, (tak pernah saya bertanya), dia mendengar saya mengigau ketika tidur tengah malam.
" Masalah...?" zahir saya yang terasa terperangkap. " Tak ada apa. Cuma abang boring jadi reporter TV."

Riswati mengangguk dan seperti biasa menyediakan sarapan saya kerana saya akan 'pergi bertugas' seperti biasa. Wajahnya masih juga bersahaja dan selamba. Anak kecil kami Wani yang baru berumur empat bulan dikeleknya.

Pagi itu, saya bersarapan dengan agak gopoh. Saya memberi alasan ada banyak tugas yang perlu dibereskan. Yang jelas, saya sebenarnya mengelak untuk bersama Riswati, kerana kuatir 'pembohongan' saya akan terbongkar akhirnya.

Allah saja yang tahu betapa berkecamuknya fikiran saya ketika itu apabila menjawat jawatan baru sebagai "Penganggur". Sepanjang hidup saya, inilah pertama kali, saya tidak bekerja atau makan gaji. Sebaik tamat persekolahan, saya menjadi guru sandaran di SMK Seri Tanjung. Kemudian pelatih guru di Maktab Perguruan Bahasa sebelum dihantar bertugas di beberapa sekolah di Melaka seperti SMKDD, SMKR dan SMKGB. Sebaik tamat pengajian ijazah pertama, dihantar bertugas di MCKK dan beralih arah sebagai Penolong Pendaftar di UM sebelum dijemput TV3.

Kekusutan fikiran itu, semakin membengkam setiap hari. Apatah lagi, saya ketika itu bukan orang bujang. Saya adalah suami orang dan punya seorang anak kecil yang memerlukan susu dan belaian setiap hari. Saya sudah mempunyai satu tanggungjawab besar sebagai ketua keluarga.

Untuk kembali menjadi guru adalah tidak mungkin kecuali guru sekolah swasta. Tapi ketika itu, mana ada kolej IPTS seperti sekarang ini. Untuk bertugas dalam bidang media elektronik, juga tidak mungkin kerana ketika itu, tidak ada stesen TV swasta mahupun syarikat-syarikat produksi rancangan TV kerana konsep penswastaan masih belum terfikirkan lagi oleh Pak Menteri.

Tanpa pengetahuan Riswati, sepanjang tempoh 'pengangguran' itu, saya banyak naik turun pejabat untuk mencari kerja. Malangnya, ketika itu, sudah bermulanya zaman kegawatan ekonomi dan permohonan saya ditolak. Alasan lain, termasuk juga faktor usia, faktor gaji dan faktor bahasa Inggeris saya yang sedikit caca-marba.

Pernah juga saya berhasrat untuk bertugas dengan RTM. Saya buatkan satu kertas kerja lengkap serta cadangkan satu konsep rancangan ala Majalah 3 dan 60 minutes dengan judul DIMENSI. Tidak lama kemudian, saya dipanggil orang RTM untuk menjelaskan konsep saya. Ketika itu, harapan saya begitu berbunga-bunga untuk kembali bertugas dalam bidang penerbitan dokumentari TV.

Malangnya, harapan tinggal harapan. Tidak lama kemudian, pihak RTM menggunakan konsep saya dan menerbitkan sebuah rancangan TV berjudul DIMENSI. Saya diketepikan langsung dari sebarang pembabitan dalam rancangan baru ini. Malah kredit sebagai pencetus idea juga tidak dicatatkan. Ternyata, Dimensi, adalah sebuah program TV yang gagal kerana kecenderungan meniru Majalah 3. Tambahan pula, walaupun bentuknya ada, tetapi sajian bahan tidak langsung menunjukkan suatu kematangan dan wibawa. Isu dan bahan terlalu remeh dan tidak langsung memperlihatkan keintelektuan. Kebanyakannya syok sendiri.

Sekali lagi realiti hidup mengajar saya, betapa kehidupan jika berlandaskan penggantungan kepada takdir dan nasib yang ditentukan orang lain, kerapkali berakhir dengan kekecewaan. Orang akan menggunakan dan memerah keringat dan idea kita semahunya untuk memprojek imej baik diri mereka atau meningkat diri dalam karier. Sedangkan kita, akan kekal sebegitu dan terus-terusan menjadi hamba-abdi kepada orang yang mempunyai upaya dan mempunyai kuasa.

Dan kita, tidak mungkin dapat sedar, dengan segala kebolehan dan kemampuan kita, serta nilai diri kita yang sebenarnya.

Suatu hari saya terbaca sebuah iklan yang mahukan seorang penterjemah. Saya menemui pemilik syarikat itu. Seorang wanita Cina. Dalam pertemuan itu, saya diberikan setengah muka surat bertulis Inggeris untuk diterjemahkan. Esoknya, terjemahan itu saya serahkan kepadanya.

" Wah.. so fast haa..'" zahirnya apabila terjemahan itu saya suakan kepadanya. Dia mengambil terjemahan itu dan membacanya.
" Good...good," zahirnya gembira sambil tersenyum manis kepada saya. Saya senang bila dia berkata begitu. " How much should I pay you..?' tanyanya pula.
Saya tergamam bila ditanyakan sebegitu. Saya sebenarnya tidak tahu bagaimana mahu meletakkan harga. Tugasan itu terlalu mudah. Mungkin kebolehan berbahasa Melayu yang baik banyak membantu saya.
" I don't know. Ups to you, " jawab saya akhirnya. Dalam benak saya memikirkan anggaran RM 20.00 sahaja. Paling tinggipun RM 50.00. Itupun sudah masuk 'cekik darah'.

Wanita itu, mengambil ceknya dan menulis sesuatu. Cek itu diserahkan kepada saya. Hampir tergamam saya melihat jumlah wang yang diberikan untuk tugasan yang tak sampai 20 minit. RM 200.00.

" Is it enough for you..? tanyanya.
" More than enough,' zahir saya malu alah.
" It's okey. I pay for your creativity, not for your work,' tambahnya lagi.

Saya mendapat beberapa projek terjemahan lagi darinya selepas itu termasuk menterjemah buku novel kanak-kanak karya Enid Blyton.

Kejujuran wanita itu menghargai kebolehan saya, ternyata menyedarkan diri akan kebolehan dan kemampuan saya serta realiti kehidupan. Ternyata saya mula membandingkan kehidupan sebagai karyawan di TV3. Andaian mudah. Untuk tugasan 'sedepa' , saya dibayar 'sejengkal' tapi untuk syarikat ini, bagi tugasan 'sejengkal' saya dibayar 'sedepa'.
Realiti kehidupan inilah kemudiannya menjadi tunjang kebangkitan saya semula. Tekad dan keazaman, saya bina satu persatu dengan mengeksploit semua bakat , kreativiti, kebolehan dan kontek yang saya ada, untuk diri dan keluarga saya sendiri dan bukan untuk orang lain.

Bermula dari itulah, saya menghambat dan 'mencuri' pelbagai ilmu dan pengetahuan tentang pelbagai bidang. Saya mahu menjadi 'Jack Of Many Trade', kerana dengan memahami atau mengetahui banyak 'trade' mampu menjana pendapatan kepada hidup saya dan keluarga saya tanpa terlalu bergantung kepada 'ihsan' orang lain.

Saya mula menghubungi kawan-kawan lama termasuk Don yang sedang mengendalikan sebuah majalah humor untuk menjadi penulis sambilan. Malah saya juga menemui Sdr. Nashaei adik Zahid Hamidi, pengurus unit novel di Creative Enterprise, untuk menjadi penyunting novel-novelnya. Di Creative Enterprise saya berjaya menghasilkan sebuah novel remaja "Badai Di Lautan Biru'. Saya juga turut menemui Baharuddin Zainal (Baha Zain) serta berkenalan dengan ramai penerbit-penerbit buku lainnya seperti Sdr. Kamal Al-Hidayah.

Akirnya, hampir sebulan kemudian, dengan berat hati, masalah saya telah berhenti kerja dengan TV3, saya beritahu juga kepada Riswati. Riswati ternyata menerimanya dengan bersahaja. Menurutnya, dia telah tahu soal ini, agak lama juga, ketika dia menelefon ke BES TV3 kerana sesuatu hal. Hanya dia berdiam diri tidak mahu mengeruhkan suasana dan tidak mahu mengusutkan fikiran saya.

Cuma harapannya, saya terus berusaha agar kehidupan keluarga khususnya anak kecil kami Wani, tidak terjejas.Saya berterima kasih akan pengertiannya itu. Saya bertawakal kepada Allah kerana Dia yang akan menentukan perjalanan hidup saya seterusnya.


AKAN DATANG: PROJEK PERTAMA RM 19 RIBU : "BODOHNYA MELAYU ?"













2 comments:

Superstage said...

salam,

abg sudirman, terima kasih kerana berkongsi pengalaman hidup... best. Patut buat drama. Banyak pengajaran & iktibar.

Helmi

sudirmanrosli said...

Salam, Helmi.

Thank you for dropping by. Mane yang baik dari catatan pengalaman saya jadikan tauladan , mane yang buruk jadikan sempadan. Untuk mencapai kejayaan berpanjangan, usaha, dan jangan terlalu bergantung kepada org lain.

Abg Sudirman.




Abg Sudirman.

Post a Comment