Iklan

Monday, February 22, 2010

Belakang Tabir di Belakang Tabir Kembara Seniman Jalanan

" Nasib baik kau buat program tu. Kalau tidak malu kita semua," zahir Sharkawi Jirim Pengurus dan Ketua Unit Sukan tv3 kepada saya ketika bertembung di kantin kecil TV3, beberapa hari selepas hari Raya Aidil Adha 1985.

Beliau maksudkan program untuk slot Majalah 3, Belakang Tabir Kembara Seniman Jalanan (BTKSJ).

" Kenapa pulak bos? " tanya saya.
" Kau tahu, kita semua terlupa pasal Hari Raya. Terlupa langsung nak buat program khas," tambah Sharkawi lagi. " Nasib baik ada Kembara Seniman Jalanan."
" Banyak kali ulang siar tahu. Konon atas permintaan ramai orang yang tidak sempat menonton,' zahir teman Sharkawi yang duduk di sebelahnya.

Terasa bangga juga dikatakan begitu. Namun sebenarnya, saya tidak tahu akan letak semua perkara kerana saya balik JB rumah mentua sempena raya. JB tiada siaran TV3 ketika itu. Tambahan pula, BTKSJ dibuat, sekadar memenuhi slot semasa Majalah 3 bersama dua bahan lagi untuk sebelum dan selepas cuti hari raya, bagi membolehkan kami cuti agak panjang sedikit.

Idea menzahirkan program BTKSJ tercetus lanjutan dari perbualan saya dengan teman saya Rohana, salah seorang karyawan teknikal di unit konti TV3. Rohana isteri Nasir Jani. Menurut Rohana, Nasir sedang mengarahkan sebuah filem berjudul Kembara Seniman Jalanan (KSJ) dengan pelaku utama, artis sedang meningkat naik ketika itu M. Nasir, dR Sam Rasputin dan Amy Search.

Dengan keinginan membuat eksperimen dan bantuan Rohana, saya menemui Nasir Jani. Melalui Nasir Jani, rakaman eksklusif temubual dengan artis-artis itu berjaya dilakukan. Kami turut merakam aktiviti pengarahan dan penerbitan filem KSJ. Rohana bersama Azali dan Borhan Ahmad (Penolong Penerbit baru), membantu memilih 'footages' yang sesuai untuk dimuatkan dalam dokumentari ini.

(Kami kurang pasti, sama ada konsep dokumentari 'belakang tabir' ini adalah yang pertama atau tidak di Malaysia ketika itu).

Kemuncak dari filem KSJ adalah konsert besar-besaran di Taman Tasik Perdana. Kami meminta Azam Ketua Jurukamera BES, menghimpun lima kumpulan crew penggambaran untuk bersedia pada malamnya di Taman Tasik Perdana. Tiga kumpulan berada di belakang, kiri dan kanan untuk merakam establish shot, long shots dan medium shots dan dua krew berada berhampiran pentas untuk close-up. Mereka benar-benar bertugas hingga santak subuh hari.

Rasanya, inilah satu-satunya projek kecil yang tiba-tiba menjadi besar yang membabitkan Majalah 3. Kalau ukuran zahir, umum merasakan kami menggunakan peralatan canggih seperti Out Bound Van (OB Van), tetapi apa yang sebenarnya berlaku adalah, satu kesungguhan, komitmen dan sikap bekerjasama yang jitu, antara kalangan tenaga kreatif dan teknikal dengan menggunakan peralatan single kamera bagi setiap krew.

Memandangkan Salleh ketika itu sedang bercuti selama dua minggu dan saya sebagai kakitangan yang paling kanan, maka urusan penerbitan penuh diambilalih oleh saya sendiri. Hasil pandangan banyak pihak, dan sebagaimana kelazimannya, maka saya meletakkan nama saya sebagai 'Penerbit' dan Salleh sebagai Penerbit Penyelaras untuk ketiga-tiga episod Majalah 3 itu.

Mungkin saya tersilap tafsir, namun jauh dalam hati , saya sebenarnya berhasrat mengambil peluang ketiadaan Salleh untuk memperlihatkan kemampuan saya yang sebenar, dengan harapan pihak pengurusan dapat mempertimbangkan semula gaji asas yang diberikan kepada saya.

Ternyata harapan itu menjadi kenyataan tidak lama kemudian apabila saya mendapat penyelarasan gaji dengan kenaikan sebanyak tujuh peratus , satu jumlah yang masih rendah dari gaji saya ketika di Universiti Malaya dulu. Lebih menarik lagi pihak penerbit termasuk Salleh pula diberikan pelarasan gaji melebihi 40 peratus.

Tidak lama kemudiannya kesemua Penerbit telah dinaikkan pangkat sebagai Penerbit Kanan. Gaji mereka dinaikkan sekali lagi. Anehnya, jawatan Penerbit yang dikosongkan oleh mereka tidak langsung diisikan sehingga lebih setahun kemudian khususnya selepas saya meninggalkan TV3.

(Suka juga saya tanya kenapa ya?).

Ternyata, 'dosa besar saya' kerana meletakkan nama sebagai Penerbit, memberi satu implikasi buruk terhadap masa hadapan dan karier saya di unit Ehwal Semasa Tv3. Hubungan saya dengan Salleh, sudah semakin dingin dan saya kerap mendengar pandangan sinis dari banyak pihak yang 'bersimpati' dengan Salleh, seolah-olah saya sudah gila kuasa dan mahu merampas jawatan itu dari Salleh.

Bagi slot Majalah 3 seterusnya, Salleh meletakkan kembali namanya sebagai Penerbit, sementara saya lucunya tidak dikembalikan kepada jawatan lama Penolong Penerbit, tetapi diletakkan sebagai Penerbit Penyelaras. Selepas empat eposid kemudian, barulah Salleh menyedari kesilapan yang dilakukannya (mungkin atas teguran banyak pihak) kerana jawatan Penerbit Eksekutif atau Penerbit Penyelaras adalah lebih kanan daripada jawatan Penerbit itu sendiri.

Nama saya kembali diletakkan sebagai Penerbit, dan Salleh kembali dengan Penerbit Eksekutif atau Penerbit Penyelarasnya.

Ternyata, keadaan itu tidak bertahan lama. Tidak lama kemudian, saya dipanggil Haji Subohi, Pengurus BES untuk mengadapnya. Salleh turut berada di sebelahnya.

Haji Subohi memaklumkan kepada saya, mulai hari itu, tenaga saya tidak lagi diperlukan di Majalah 3 dan saya dipindahkan ke unit wartawan dan memegang peranan sebagai reporter Berita TV3. Saya difahamkan kemudian, Salleh telah menemui seorang pengganti saya yang lebih hebat, orang Filem Negara dan berpengalaman luas dalam penerbitan filem dokumentari. Haji Hashim namanya.

Tiada alasan yang diberikan terhadap perpindahan itu dan secara ukuran zahir, walaupun gaji tidak berubah saya sudah diturunkan pangkat, mungkin atas satu 'dosa besar' saya pernah saya lakukan yang mencemar kredibiliti pihak BES umumnya dan Salleh khasnya di Majalah 3.

Tengku Mahmud kelihatan gembira dengan kehadiran saya ke unit berita kerana saya dapat membantu menyediakan bahan-bahan berunsur human interest dalam sajian kandungan bahan beritanya. Tetapi bagi saya, sejak perpindahan itu, saya mula menghitung hari dan menilai diri, sama ada akan terus kekal di TV3 atau mencari peluang lain yang lebih abadi.

Tetapi, stesen TV swasta manakah selain RTM yang ada ketika itu yang boleh saya tawarkan diri bagi meneruskan keghairahan untuk berkarya dan menghasilkan dokumentari TV?

Hampir setahun lamanya saya di unit berita. Akhirnya dengan perasaan yang terlalu mencengkam serta fikiran yang semakin berkecamuk, saya akhirnya mengambil keputusan mengundurkan diri dan meninggalkan satu bidang kerjaya yang amat saya senangi.

Prestasi Majalah 3, khabarnya selepas ketiadaan saya, semakin merundum dengan amat teruk sekali. Kehadiran Wan Zaleha Radzi pada tahun 1987 berjaya memulihkan jasadnya. Tapi Majalah 3 di bawah Wan Zaleha, bukan seperti Majalah 3 yang lebih berteraskan Dokumentari TV. Majalah 3 baru, lebih memberikan pendekatan laporan pemberitaan dari perspektif kewartawan TV serta bertepatan dengan konsep Majalah TV yang sebenarnya.

Jumpa lagi.

akan datang: 12 BULAN MENGHAMBAT REZEKI

No comments:

Post a Comment