Iklan

Saturday, May 26, 2012

'MENCURI' ILMU BARU

" Tan. saya ada buka kedai baru di kampung saya,' zahir saya kepada Tan, jiran sebelah kedai saya di Plaza Metro Kajang. Tan berniaga menjual, memasang dan membuat barangan cenderahati, pakaian  dan piala sukan.


 ' Jadi, apa kata kalau saya jadi ejen awak di sana?'


Sebenarnya idea untuk mengembangkan  lagi sifat bisnes  ini sudah agak lama tercerna dalam kepala khususnya sejak saya mula membuka cawangan perniagaan di Masjid Tanah. Dalam pengamatan saya, sifat niaga ini amat berpotensi sekali kerana permintaan untuk barangan dan produk ini sentiasa ada dan berterusan, Apatah lagi saya berniaga di kampung saya sendiri di mana saya dilahirkan dan dibesarkan. Malah saya pernah bertugas sebagai pendidik di tempat itu.


Lebih menarik lagi, Masjid Tanah ketika itu, bukan sebagaimana keadaannya ketika saya tinggalkan untuk pergi merantau pada tahun 1979. Sekolah-sekolah rendah dan menengah bercambah dengan banyaknya. Begitu juga dengan kewujudan institusi pengajian tinggi, akademik dan institusi kerajaan lainnya seperti IKBN, UiTM, Kolej Islam, Kolej Matrikulasi, Akademi Laut Malaysia, Kem Masjid Tanah, Pusat Latihan Rela, Kolej Risda dan sebagainya.


 Langkah pertama, yang saya lakukan untuk memulakan sifat perniagaan perkhidmatan ini adalah dengan melabur dan membeli mesin membuat cop atau rubber stamp.Ternyata, permintaan untuk cop ini semakin meningkat setiap hari. 


Tan ternyata bersetuju dengan permintaan saya. Dia kemudiannya membekalkan saya dengan pelbagai jenis contoh piala, trofi dan medal sukan untuk saya pamerkan dalam kedai pada satu harga dasar dan memberitahu saya harga pasaran semasa untuk setiap barangan itu.


" Kenapa harganya mahal sangat?" suatu hari saya ditegur oleh seorang pelanggan kerana medal kalung biasa yang saya tawarkan ketika itu berharga RM4.50. " Ada kedai kat sana jual RM4.00 saja." tambah orang itu.


Saya tergamam seketika, apabila diberitahu yang pelanggan ini boleh mendapatkan barangan serupa pada harga sama yang diberikan Tan kepada diri saya. Justeru, dalam fikiran saya, modal barangan ini paling tinggi RM3,50 kalau segalanya dibuat oleh Tan dan modalnya lebih murah lagi jika saya boleh memasangnya sendiri.


Terasa benar Tan mempermainkan saya dan cuba mengambil kesempatan terhadap diri saya. Keadaan ini benar-benar mencabar ego saya, kerana sejak asalnya, saya  memang mahu menjadi agen kepada Tan dan tidak pernah berhasrat untuk mendalami ilmu sifat niaga sebegini.


Memandangkan permintaan terhadap medal sukan semakin berkembang di pasaran Masjid Tanah, serta lanjutan dari  sikap tidak jujur Tan, saya akhirnya terpaksa mencari alternatif baru dan mendapatkan pembekal baru. Beberapa pembekal Cina dan India di Kuala Lumpur dan Penang, ternyata memberikan harga barangan yang jauh lebih murah dari apa yang diberikan oleh Tan. Keadaan ini membolehkan saya menyaingi beberapa buah pekedai yang turut menawarkan perkhidmatan yang serupa.


Perniagaan menjual piala dan cenderamata sukan ini ternyata berjaya mewujudkan satu minat dan matalamat baru dalam hidup saya apatah lagi ketika itu, tiada lagi projek penerbitan video dokumentari.  Sebagaimana keinginan saya untuk mendalami ilmu penerbitan buku dan percetakan, saya mula banyak berfikir tentang sifat niaga ini.


" Minta tolong sangat-sangat. Saya perlukan medal sukan untuk johan hingga tempat keempat, untuk petang ni," mohon seorang pelanggan kepada saya. Wajahnya panik sungguh kerana dia tidak sempat melakukan tanggungjawabnya, kerana ada masalah keluarga di Alor Setar. Majlis penyampaian hadiah akan berlangsung pada petang itu.


Malangnya, permintaannya itu terpaksa saya tolak kerana kedai saya tidak menyediakan khidmat membuat tetapi sekadar menjual atau membekal. Saya tidak tahu apa yang berlaku kepada pelanggan saya yang keluar dari kedai saya dengan wajah panik dan hampa. Tetapi, perkara ini menimbulkan satu kesedaran akan kelemahan saya.


 Saya tahu, untuk terus kekal dalam industri ini, saya mesti mempunyai kebolehan untuk bukan saja membekal tetapi membuat atau memasang produk itu. Kesedaran inilah kemudiannya mewujudkan ' curiousity'  dan menjadi katalis bagi saya untuk mencuri ilmu serta berusaha gigih untuk mendalami ilmu ini.


Sejak hari itulah, saya banyak membaca dan mengkaji serta banyak bertanya kepada siapa saja. Maklumat asas yang saya perolehi, kemudian saya kembangkan sendiri dengan melakukan pelbagai eksperimen. Hasilnya, ternyata amat menggembirakan saya kerana akhir dari usaha itu, saya  dapat menghasilkan sesuatu produk yang hampir serupa walaupun melalui pendekatan yang berbeda. Dalam kata lain, saya berjaya menghasilkan teknik saya sendiri ketika menghasilkan sesuatu produk.


Keseronokan melakukan eksperimen ini, kemudiannya saya kembangkan kepada penghasilan produk lain seperti membuat tag nama. Selain itu, saya mula mengumpul modal dan membeli mesin-mesin manual membuat pindah imej secara iron on atas baju T, Topi, mesin membuat button badge, mesin membuat kad ID, mesin membuat tag nama secara engraving dan mesin membuat cop secara segera dan siap dalam tempoh 15 minit. 


Malah bagi mengukuhkan lagi perniagaan ini, saya turut belajar ilmu membuat saring sutera (Silk Screen) dengan sahabat saya Azmie T-Shirt  dan berpeluang mendalami ilmu membuat banner dan banting serta sulaman berkomputer dengan sahabat yang lain.


Saya yakin, dengan kepelbagaian ilmu ini dan peralatan, Anugerah Ilmu berkemampuan menghasilkan pelbagai produk media dengan segera atau MEDIA X-PRESS. 


Malah saya juga yakin, Anugerah Ilmu kini sedang memasuki fasa baru dalam strategi perancangan perkembangan perniagaannya untuk  menjadi mentor bagi projek  SATU X-PRESS MEDIA, SATU KOTA, SATU USAHAWAN MELAYU MUDA.


Insyaallah.













3 comments:

abs said...






الحشرات تكثر الحشرات في الدول العربيّة بسبب ارتفاع درجات الحرارة وارتفاع نسبة الرطوبة في العديد من المناطق التي تطلّ على المسطّحات المائية، وتُسبّب تلك الحشرات والآفات الكثير من الضرر في حال تواجدها في المنازل أو منشآت الأعمال، خاصّةً التي تختصّ بالمنتجات الغذائية، ومن أهمّ المشاكل التي تسبّبها الحشرات في المنازل الأمراض التي تصيب قاطني المنزل خاصّةً الأطفال، والعفونة التي تصيب الأثاث والملابس المحفوظة في الخزائن.






شركة مكافحة حشرات بجازان

شركة مكافحة حشرات بخميس مشيط

شركة تنظيف خزانات بالطائف

شركة عزل اسطح بالطائف

شركة كشف تسربات المياه بالطائف

شركة نقل اثاث بالطائف

شركة مكافحة حشرات بابها











ADM said...

Tank cleaning company in Hail
Mosques cleaning company
Company cleaning boards in Hail
A sofa cleaning company in Hail
A carpet cleaning company in Hail
Hail Cleaning Company
Cleaning company in Hail

rawan said...


عروض سياحية
عروض السفر
شركات سياحية في جدة
استخراج تاشيرات
رحلات بحرية

Post a Comment